Köpvillkor
Köpvillkor & Garantier
1. ALLMÄNT
Följande allmänna villkor gäller för dig som privat- eller företagskund hos Finsmakarens Trädgård AB.Vid köp ingås avtal mellan köparen och Finsmakarens Trädgård AB, nedan kallat ”Zetas”.
När du genomför ett köp hos Zetas godkänner du våra köpvillkor i sin helhet, samt samtycker till vår hantering av cookies och personuppgifter.
För att göra ett köp på zetas.se måste du ha fyllt 18 år.
Alla priser på hemsidan är angivna inklusive moms och i euro. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter. Dessa avgifter anges separat i de fall de förekommer.
Kampanj- och reapriser gäller under en specifik tidsperiod eller så långt lagret räcker, om ej annat anges.
Zetas reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel, till exempel prisfel, produktbeskrivningar och färgavvikelser.
Vi förbehåller oss rätten att häva köp i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning.
Zetas förbehåller sig rätten att när som helst ändra allmänna villkor, priser, sortiment, beskrivningar eller bilder på hemsidan.
Om en vara är i lager, observera att lagerstatus endast är en prognos. Varans tillgänglighet kan ej garanteras. Om du har beställt en vara som har tagit slut i lager, förbehåller vi oss rätten att annullera denna vara på din beställning och skicka dig resterande beställda varor. Fakturan för köpet justeras via Klarna.
FÖRETAGSINFORMATION
Finsmakarens Trädgård AB
Blombacken 2
141 70 Segeltorp
Telefon: 08-525 29 700
E-post: info@zetas.se
Organisationsnummer: 556537–6067
2. 2. INTEGRITETSPOLICY
Datasekretess är mycket viktigt för oss på Finsmakarens trädgård AB nedan kallad Zetas och vi vill vara öppna och transparenta med vår hantering av dina personuppgifter. Denna integritetspolicy är uppdaterad och förtydligad enligt de nya villkoren för GDPR* som träder i kraft den 25 Maj 2018. Denna ska tydligt förklara insamling, behandling och förändringar vad gäller din personliga information.
Det är viktigt att du förstår och tar del av vår integritetspolicy så att du känner dig trygg i vår behandling av dina personliga uppgifter.
Vi använder dina personuppgifter för att hantera ditt köp online på zetas.se genom att behandla dina beställningar och returer via våra onlinetjänster och skicka dig meddelanden om leveransstatus eller i händelse av problem med leveransen av dina artiklar. Behandling av dina personuppgifter är nödvändigt för att vi på Zetas ska kunna tillhandahålla tjänsten och leverera din order till dig.
• Vi använder dina personuppgifter för att hantera dina betalningar.
• Vi använder också dina uppgifter för att hantera klagomål och ärenden gällande produkter.
• Vi använder dina personuppgifter för att skicka dig marknadsföringserbjudanden och information via e-post och sms.
Vi använder dina personuppgifter för att uppfylla kraven i lagar, domstolsutslag och myndighetsbeslut. Det innefattar att använda dina personuppgifter för att samla in och kontrollera bokföringsuppgifter för att följa bokföringsreglerna. Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att vi på Zetas ska kunna fullgöra våra skyldigheter enligt lag.
Dina personuppgifter används för att identifiera dig och för att bekräfta att du innehar den lagstadgade minimiåldern för att genomföra köp online samt för att bekräfta din adress vid kontakt med externa partner.
Vi använder oss av Klarna som betalningspartner och de ger våra kunder möjligheten att betala på flera sätt. Oavsett på vilket sätt du väljer att betala tillhandahålls och skyddas dina uppgifter av Klarna. Detta för att kunna fullfölja ett köpeavtal. Här kan du även välja att bli ”ihågkommen per automatik” eller ”blockerad” det senare innebär att dina betaluppgifter inte sparas och per automatik fylls i vid varje köptillfälle. I kassan hittar du våra samt Klarnas köpevillkor för att ännu tryggare kunna fullfölja köpet.
Vi lämnar ej ut adresser, telefonnummer, e-postadresser eller andra personuppgifter om våra kunder till tredje part för marknadsföringssyfte, statistisk bearbetning eller dylikt.
Kunders personuppgifter behandlas konfidentiellt oavsett om de speciellt har begärt detta eller inte. Vi använder informationen endast för att kunna handlägga kunders beställningar samt erbjuda relevant marknadsföring.
Varje gång vi behandlar personuppgifter som vi samlat in från dig får du information om huruvida tillhandahållandet av dessa är lagstadgat eller obligatoriskt i syfte att ingå ett avtal samt eventuella konsekvenser som detta kan få.
Du har rätt att när som helst begära information om de personuppgifter vi har om dig. Vi skickar dig dessa uppgifter via e-post efter att du kontaktat oss. Du har rätt att begära rättelse av dina personuppgifter om de är felaktiga, inbegripet rätten att komplettera ofullständiga personuppgifter.
Du har rätt att när som helst dra tillbaka medgivandet till behandling av personuppgifter och neka till direktmarknadsföring. Om du gör det kan inte vi på Zetas skicka några fler erbjudanden i form av direktmarknadsföring eller information till dig som bygger på ditt medgivande.
Du har rätt att när som helst radera alla personuppgifter som behandlas av oss på Zetas med undantag av följande situationer:
• du har ett pågående ärende med kundservice
• du har en pågående order som ännu inte har skickats eller delvis har skickats
• du misstänks för att ha eller har missbrukat våra tjänster under de senaste fyra åren
• om du har gjort inköp sparar vi dina personuppgifter i anslutning till transaktionen i bokföringssyfte
Det svenska företaget Finsmakarens Trädgård AB är registeransvarig för de personuppgifter som du skickar till oss och ansvarar för dina personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddsbestämmelser.
Finsmakarens Trädgård AB
Blombacken 2
141 70 Segeltorp
Företagsregister: Bolagsverket
Organisationsnummer: 556537–6067
Zetas behöver samla information om din användning av våra onlinetjänster med hjälp av cookies. Dessa små textfiler skickas av oss till din enhet för att vi ska kunna komma ihåg dig nästa gång du besöker oss. Cookies bygger en bild av dina intressen och behov samt hur just du använder vår webbplats. Dessa textfiler gör även att vi kan försäkra oss om att vi skickar annan relevant information inom marknadsföring såsom erbjudanden och internetbaserad annonsering.
Information som vi kan komma att samla in är namn, hemadress, e-post, telefonnummer, IP-adress, köphistorik, sökkriterier, webbläsare när du besöker oss, hur länge du stannar på sajten, platsbaserad data, språk, tidigare köp och i vissa fall kan vi även komma att kontakta dig i fasen efter avslutat köp.
De uppgifter som vi samlar in från dig lagras inom det europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EEA).
Om du anser att vi på Zetas behandlar dina personuppgifter på ett oriktigt sätt kan du kontakta oss. Du har också rätt att lämna in klagomål till en tillsynsmyndighet.
Vi kan behöva uppdatera vår integritetspolicy. Den senaste versionen av vår integritetspolicy finns alltid tillgängligt på vår webbplats. Vi meddelar dig om eventuella väsentliga förändringar i policyn, exempelvis syftet med användningen av dina personuppgifter eller dina rättigheter.
*Allmänna dataskyddsförordningen (Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 2016/679, förkortat GDPR (General Data Protection Regulation) är en ny EU-förordning som börjar gälla i hela EU den 25 Maj 2018. GDPR ersätter den svenska Personuppgiftslagen (PUL).
3. SÄKER BETALNING
Zetas E-handel erbjuder olika betalsätt genom Klarna.
Du kan välja mellan dessa betalningsalternativ:
Kortbetalning, betalning via bankkonto, månadsfaktura, faktura 14 dagar, delbetalnings konto och direktöverföring bank.
Villkor för de olika betalsätten finns i kassan/Klarna.
Läs mer om Klarna och de olika betalalternativen på www.klarna.com
4. DIN BESTÄLLNING
När du lagt en order i Zetas E-handel får du en bekräftelse via e-post. Orderbekräftelsen ska sparas för eventuella kontakter med Zetas kundtjänst. Det är viktigt att en giltig e-postadress och ett giltigt mobilnummer anges vid beställning.
När din order är packad och klar för leverans får du en bekräftelse på det via e-post.
Vill du följa ditt paket rekommenderar vi att du laddar ner Postnords app.
Om du har frågor gällande din beställning, kontakta oss här.
5. FRAKTVILLKOR
Ditt paket packas och skickas inom 1–7 vardagar. Vi levererar med PostNord och endast inom Sverige. När ditt paket är färdighanterat hos oss skickas ett mail ut med en bekräftelse om att paketet är på väg.
MyPack Collect
Hämta hos ombud eller i paketbox
Leveranstid: 1 vardag* **.
Paketet levereras till ditt val av ombud eller paketbox.
Ombud: Gör du inget val skickas paketet till det ombud som ligger nära din adress. Du aviseras via PostNord App och via sms/email.
Paketbox: Du öppnar ditt fack med säker identifiering, via PostNord App och Mobilt BankID. Du aviseras via PostNord App och via sms/email.
*Lördagsleverans till 2 miljoner hushåll i Sverige. PostNord levererar må–fr i hela landet.
**Till vissa områden tar leveransen 2 dagar.
Vi kan inte ta ansvar för PostNords leveranshantering/tider. Konsumenten har rätt att häva köpet vid försening om denne inte godkänner ny föreslagen leveranstidpunkt. Leveranstid är normalt 5 – 7 dagar för Sverige.
Paketet ligger på terminal eller hos ombud mellan 7–14 dagar innan de går i retur. Outlösta paket återbetalas inte om paketet innehåller växter som farit illa. Fraktavgiften återbetalas inte.
Våra fraktpriser varierar utifrån varans storlek och vikt, din postort samt den tjänst PostNord erbjuder för din beställning.
Det totala fraktpriset för din beställning ser du i din kundkorg/kassan.
5.1 LEVERANSFÖRSENING
Konsumenten har rätt att häva köpet vid försening om denne inte godkänner ny föreslagen leveranstidpunkt. Leveranstid är normalt 5 – 7 dagar för Sverige.
5.2 FRAKTPRISER
Våra fraktpriser varierar utifrån varans storlek och vikt, din postort samt den tjänst PostNord erbjuder för din beställning. Det totala fraktpriset för din beställning ser du i din kundkorg.
6. ÅNGERRÄTT & RETUR E-HANDELN
Vi erbjuder 14 dagars ångerrätt på tillbehör och inredning utan att du som konsument behöver ange skäl för detta. Varor som skickas tillbaka i ej säljbart skick kan minska i värde med upp till 100%.
Lökar, knölar, fröer och varor med nedsatt pris omfattas ej av ångerrätten.
Den lagstadgade ångerrätten för distanshandel är 14 dagar. Med hänvisning till § 11:4 i Distanshandelslagen (DAL) gäller detta ej för varor som snabbt kan försämras eller ta skada av att hanteras flera gånger därav är lök och frö undantagna ångerrätten.
Om du vill ångra ditt köp ber vid dig kontakta kundtjänst via kontaktformuläret. Tiden för ångerrätten börjar löpa från den dag då du emottog varan via leverans.
Var noga med att ange ordernummer, fullständigt namn och kontaktuppgifter. Du som kund står för returfrakten. Justering av beloppet på Klarna fakturan sker inom 10 dagar efter att Zetas mottagit varan.
7.2 VAROR, INREDNING & KRUKOR
Om du vill reklamera en vara som är defekt eller har gått sönder, följ instruktionerna nedan.
1. Kontakta kundtjänst via kontaktformuläret och vid köp via e-handeln, ange ordernummer och fullständigt namn.
2. Ladda upp foto/foton på den vara du vill reklamera och beskriv kortfattat orsaken till reklamationen. Vid köp i den fysiska butiken, bifoga bild på kvitto.
3. Invänta vidare instruktioner angående ditt ärende via mail.
Vid godkänd reklamation erbjuds en ny likvärdig vara om möjligt. Vid köp på e-handeln justeras annars beloppet via Klarna. Vid köp i butiken utformas ett tillgodokvitto som gäller i 2 år.
7.3 TRANSPORTSKADOR
Vi kontrollerar alltid att alla varor håller högsta kvalitet innan vi skickar dem. Om emballaget på din försändelse vid leverans har synliga, uppenbara skador ber vi dig att fotografera godset innan du öppnar det. Detta för att Zetas ska ha möjlighet att reklamera försändelsen till transportföretaget. Om varorna har fått transportskador, kontakta vår kundtjänst omgående och senast inom 7 dagar från det att du emottagit dina varor. All eventuell skada ska dokumenteras med tydliga bild/bilder som bifogas via e-post till Zetas kundtjänst.
7.4 FABRIKATIONSFEL
Ett fabrikationsfel uppdagas enligt lag inom 6 månader. För att Zetas ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan (fabrikationsfel). Fel som visar sig inom 6 månader anses alltid vara ursprungliga fel, som Zetas åtgärdar utan kostnad för dig.
Enligt konsumentköplagen är det inte möjligt att reklamera en vara vid missnöje då Zetas ej har någon nöjdhetsgaranti.
Fabrikationsfel gäller ej lökar, knölar och fröer.
För att kunna erbjuda dig Klarnas betalmetoder kan vi i kassan komma att dela dina personuppgifter i form av kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan välja betalmetoderna, samt för att anpassa dem för dig. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.